Ved matrikulære forandringer varetager den praktiserende landinspektør udarbejdelse af den nødvendige dokumentation til brug ved registrering af ændringerne i matriklen, der er et landsdækkende register over fast ejen-dom, og som føres af Kort & Matrikelstyrelsen, Miljøministeriet.
I forbindelse med de matrikulære forandringer foretager landinspektøren
- fastlæggelse af skel i marken
- de nødvendige opmålinger
- indhenter nødvendige tilladelser og erklæringer
- afgiver servituterklæringer i henhold til tinglysningsloven
- samt sikrer sagens godkendelse i Kort & Matrikelstyrelsen.
Ved sagsudarbejdelsen skal landinspektøren sikre overholdelse af dels gældende arealanvendelseslovgivning (planloven, byggeloven, landbrugs-loven, vejlovene mv.), og dels offentligretlige rådighedsindskrænkninger og tinglyste servitutter.
Ud over den egentlige sagsdokumentation ved matrikulært arbejde ind-drages landinspektøren ofte ved:
- udarbejdelse og tinglysning af deklarationer vedrørende betingelser stillet af myndigheder eller aftalt mellem parterne
- udarbejdelse og tinglysning af adkomstdokumenter i forbindelse med arealoverførsel
- relaksation af pantegæld
- skelsætningsforretninger
- jordfordeling og
- ekspropriation
I forbindelse med jordfordeling og ekspropriation kan landinspektøren ud over det rent matrikulære medvirke ved rådgivning, planlægning, forhand-ling, udarbejdelse af grundlagsmateriale mv.
I forbindelse med ejerlejlighedsopdeling foretager landinspektøren en vur-dering af mulighederne for sagens gennemførelse, dels i relation til be-stemmelserne i ejerlejlighedsloven, og dels med hensyn til ejendoms- og servitutforhold. Landinspektøren udfører registrering og opmåling af ejer-lejlighederne, udarbejdelse af situationsplan med angivelse af ejendom-men og bygningernes placering herpå, arealberegning og udarbejdelse af ejerlejlighedskort samt anmeldelse og fortegnelse over lejlighederne, fast-sættelse af fordelingstal samt notering af opdelingen i tingbogen.